Neutralna pływalność to jedna z najważniejszych umiejętności, którą opanować do perfekcji powinien każdy nurek.  Porównać ją można ze stanem nieważkości: zdolność konsekwentnego utrzymywania się na danej głębokości i w konkretnym położeniu bez konieczności balansowania ciałem. Już na podstawowych kursach nurkowania przykłada się do tego dużą wagę, niestety wielu osobom ćwiczenia te sprawiają ogromne trudności. Oczywiście zdarzają się nurkowie, którzy już od pierwszych chwil pod wodą potrafią w pełni kontrolować swoje ciało oraz pływalność. Zdecydowana większość potrzebuje jednak trochę więcej czasu, a przede wszystkim praktyki, by jak najlepiej  wypracować tę umiejętność. 

 

 Oto kilka sposobów jak poprawić swoją pozycję pod wodą:

 

  • Zainwestuj w specjalizację Peak Performance Buoyancy - jest to dobra opcja dla każdego, kto jeszcze w pełni nie opanował sztuki balansowania pod wodą lub chce sprawić, że jego umiejętności będą jeszcze lepsze. Instruktor pomoże Ci skorygować błędy oraz pozbyć się złych nawyków, pokaże Ci techniki pływania oraz sposoby jak być jeszcze lepszym nurkiem.

  •  

  • Kontroluj oddech - będąc pod wodą oddychaj spokojnie i równomiernie tak jakbyś robił to na powierzchni. Nasze płuca działają na tej samej zasadzie co BCD: napełniając je powietrzem sprawiamy, że nasze ciało zaczyna się unosić, wydychając opadamy. Unikaj sytuacji, które zmieniają częstotliwość wdechów i wydechów (nadmierny wysiłek, stres), naucz się oddychać świadomie i wykorzystuj tę umiejętność podczas każdego nurkowania

  •  

  • Ćwicz pływalność tak często jak tylko się da i zawsze w kontrolowanych warunkach - zwłaszcza  jeśli jesteś mało doświadczonym nurkiem. Jednym z głównych powodów, dla których warto ćwiczyć pływalność jest bezpieczeństwo - własne oraz otoczenia. Jeśli nie kontrolujesz w pełni swojej pozycji pod wodą rozważ dodatkowe sesje basenowe lub ćwicz w miejscach, gdzie nie ma delikatnych morskich organizmów. 

  • Wykorzystaj dobrze safety stop -  pod koniec nurkowania z prawie pustą butlą i na płytkiej wodzie początkującym bardzo trudno jest zachować dokładną głębokość. Poświęć tych kilka minut na doskonalenie swojej pływalności. Zawiśnij w toni i spróbuj pozostać nieruchomo w jednej pozycji (hovering). Początkowo może okazać się to nie lada wyzwaniem ale wkrótce sam przekonasz się, że to łatwiejsze niż myślałeś.

  •  

  • Dobierz odpowiedni sprzęt  - rozmiar kamizelki wypornościowej, rodzaj płetw czy  nawet model inflatora - wszystkie te elementy mogą wpłynąć na Twoją pozycję pod wodą. Bezpośrednio nie mają one wiele wspólnego z pływalnością ale mogą sprawić, że będziesz czuł się niekomfortowo pod wodą (np. zbyt duży jacket może utrudniać zachowanie równowagi) a to sprawi, że położenie Twojego ciała też nie będzie prawidłowe .

  •  

  • Dostosuj ilość ołowiu do warunków nurkowania - prawidłowe wyważenie to połowa sukcesu. Nie może być go ani za mało (będziesz mieć problem z pozostaniem pod wodą szczególnie na małych głębokościach) ani za dużo (będziesz potrzebować zdecydowanie więcej powietrza, żeby wyrównać różnicę). Pamiętaj, że woda (temperatura, zasolenie) oraz to co masz na sobie (grubość pianki, suchy skafander) będą miały wpływ na ilość dodatkowych kilogramów. Kontroluj te elementy przed każdym nurkowaniem w nowym miejscu.

  •  

  • Dopasuj balast do własnych potrzeb - w poprzednim punkcie była mowa o ilości ale równie ważne jest też ułożenie. Pamiętaj by ołów rozłożony był w miarę symetrycznie. Umiejscowienie większej ilości odważników z jednej strony może sprawiać, że Twoja pozycja pod wodą nie będzie optymalna. Zastanów się też jaki system balastowy będzie dla Ciebie odpowiedniejszy: kieszenie balastowe czy pas.

  •  

  • Z rozwagą używaj inflatora - oczywiście jest on niezbędny do utrzymania neutralnej pływalności ale nie zapominaj o swoich płucach. Naucz się zmieniać swoją pozycję oddechem. Nie pompuj jacketu za każdym razem gdy chcesz nad czymś przepłynąć. W razie potrzeby zatrzymaj się na chwilę i sprawdź czy użycie inflatora w danym momencie jest naprawdę konieczne. Może wystarczy jedynie głęboki wdech? Pompuj i spuszczaj powietrze delikatnie i w małych ilościach  (Dodanie zbyt dużej ilości powietrza do kamizelki może skutkować niekontrolowanym wynurzeniem)  

  •  

  • Zrelaksuj się - nurkowanie ma być przyjemnością. Jeśli jesteś zestresowany a Twoje mięśnie spięte możesz mieć problem z balansowaniem i płynnością ruchów.

  • Nie poddawaj się - na naukę nigdy nie jest za późno a ćwiczenie czyni mistrza.

  •  

I tak na sam koniec jeszcze jedna rada:  nie szukaj problemów na siłę, słuchaj ludzi z doświadczeniem i wyciągaj wnioski! Prawda jest taka, że dużo zależy od nas samych i sposobu naszego myślenia. Wszystkie rzeczy, o których pisałam wcześniej: dobrany sprzęt, idealna ilość balastu itd są niezwykle ważne ale dobry nurek nawet przeważony i w za dużym jackecie będzie potrafił zachować perfekcyjną pływalność. Na swojej drodze nurkowej spotkasz zapewne wielu ludzi znających jedyny słuszny sposób na wszystko, ale nie wolno zapominać, że każdy z nas jest inny. To, że coś sprawdziło się Twojemu koledze/koleżance niekoniecznie musi pomóc też Tobie. Korzystaj z rad ale nie podążaj za nimi w ciemno! 

 

Mam nadzieję, że tych kilka wskazówek pomoże Ci w osiągnięciu perfekcyjnej pływalności. Pamiętaj, aby regularnie pracować nad poprawą swoich umiejętności. Więcej informacji na temat kursów doszkalających znajdziesz w dziale specjalizacje nurkowe. 

 

Autor: Joanna Bieńkowska

Perfekcyjna pływalność - najważniejsza umiejętność nurka!

08 czerwca 2020
Jak nauczyć się utrzymywać trym i pływalność podczas nurkowania
Spróbuj nurkowania
Fotografia podwodna
Kursy nurkowe online

Cobra

 +48 789 310 749

kontakt@nauka-nurkowania.pl

kursy nurkowe online
Szkolenia nurkowe
kurs nurkowania
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!